HTML

Leírás

Írásaink főként édesanyáknak szólnak. A mindennapokhoz szeretnénk gyakorlatias ötleteket adni, nagyrészt saját- és családunk EGÉSZségének megőrzéséről - több szempontból is megközelítve - egy kis kreativitással, és szívvel-lélekkel megspékelve. Részletek Rólunk/bemutatkozó.

logkredieszujbarna.jpg

Bejegyzések

Felhasználói feltételek

A krediesz.blog.hu használatával kijelented, hogy minden tekintetben elfogadod az alábbi feltételeket, függetlenül attól, hogy azokat ténylegesen elolvastad-e vagy sem.

A krediesz.blog.hu-n található tartalom a szerzők szellemi tulajdonát képezik, szerzői jogi védelem alatt állnak (1999. évi LXXVI. tv. alapján). Azok bárminemű – akár részleges – másolásához a szerzők előzetes írásbeli engedélye szükséges. A KreDieSz blogról cikkeket, információkat átvenni csak a forrásra, a krediesz.blog.hu-ra való hivatkozással lehet, azzal a feltétellel, hogy az átvevő nem módosítja az eredeti információt, és egyértelműen, aktív webes linkkel hivatkozik a krediesz.blog.hu-ra.

A krediesz.hu pontos és hiteles információk közlésére törekszik, mindazonáltal a tájékoztatásból fakadó esetleges károkért felelősséget nem vállal. Az oldalon található cikkek célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ezek nem helyettesítik szükség esetén az orvos vagy más szakember felkeresését. Az oldalakon közzétett információk tájékoztató jellegűek, ezért felhasználásuk esetén az oldal szerzőit, illetve üzemeltetőjét semmilyen felelősség nem terheli.

zselyke_190.jpg

zoldsalatablogra.jpg

salamonbannerblogra.jpg

edesterhem_190.jpg

borosa.jpg

hcsillabanner.jpg

style_kids_szakerto.jpg

DÁblog.jpg

Mikortól kezdjük a gyerekek pénzügyi nevelését?

2014.10.13. 07:50 KreDieSz

A múlt hónapban a “mennyit adjak?” kérdését jártuk körül, most pedig azt kellene eldönteni, hogy egyáltalán mikortól kezdjün bármit is tanítani a gyermekeinek a pénzről. Ahogyan legutóbb, most is Himer Csilla pénzpedagógus ad választ erre a nem is annyira egyszerű kérdésre.

mikortol.jpg

Attól függ. Tudom, ezzel  nem mész sokra, ezért kezdjük kicsit messzebbről.

Tudattalan pénzügyi nevelés
Ne keresd sehol ezt a fogalmat, én alkottam. Ellenben nagyon jól tükrözi, hogy a pénzügyi nevelés tulajdonképpen két fronton zajlik, és ez a két front nem a család és az iskola, vagy az óvoda. Mindkét frontja otthon húzódik.

A pénzügyi nevelést ugyanis lényegében abban a pillanatban elkezded, ahogyan hazaérsz a gyerekeddel a kórházból. Minden olyan helyzetben “pénzügyi nevelsz”, amikor a gyerek látja, hallja, hogy Te hogyan bánsz a pénzzel, hogyan állsz hozzá, mi a véleményed róla. Ezért esik olyan nagy súllyal a latba a szülői minta – és ez igaz bármiféle nevelésre, nemcsak a pénzügyire.

És ezért is lehet ez olyan veszélyes… Ilyenkor ugyanis bele sem gondolunk, hogy milyen hosszú távú hatást gyakorlunk a gyerekeink pénzügyi gondolkodására. Ha visszaemlékszel a gyerekkorodra, valószínűleg Te is gond nélkül fel tudsz idézni Magadban minimum egy mondatot, ami a mai napig meghatározza a pénzügyi magatartásodat. Ezért nem mindegy, hogy ez a gyakran hallott gyerekkori mondat az volt pl., hogy “Minden jónak megrontója a pénz!”, vagy az, hogy “Szegények vagyunk, de becsületesek…”, esetleg az, hogy “Ha sok pénzem lenne, akkor minden gondom megoldódna!”.  Ahogyan az sem mindegy, hogy a gyerek azt látja otthon, hogy a pénz tabutéma, senki nem beszél róla senkivel, előtte legalábbis semmiképpen; azt, hogy a szülők hó végén mindig vakarják a fejüket, hová lett a pénz, addig azonban csak költenek; vagy éppen azt, hogy lehet rendszeresen háztartási naplót is vezetni…

Egy a lényeg: tetszik, nem tetszik, a gyereket már azzal is neveljük pénzügyileg, ha elvisszük bevásárolni. Vagyis a pénzügyi nevelés jóval hamarabb kezdődik, mint ahogyan Te mint szülő tudatosan, tehát szándékkal nekikezdenél.

Tudatos pénzügyi nevelés
Ez a pénzügyi nevelés másik frontja, általában erre szokott vonatkozni az a kérdés, hogy mikortól fogjon neki bárki is. És a válasz megintcsak az, hogy attól függ.

Elsősorban attól, hogy a gyerek mikor ér abba a fejlődési szakaszba, hogy lehet vele már a korának megfelelő szinten beszélgetni, mert ért már valamennyit abból, amit mondasz, és esetleg még reagálni is tud rá.

Másodsorban pedig attól, hogy éppen milyen szituban vagytok. Ha pl. éppen a piacon vásároltok, simán el lehet magyarázni a gyereknek nemcsak a zöldségek és a gyümölcsök nevét, színét, formáját, stb., hanem azt is, hogy “Nézd, most anyu cserél a nénivel: a néni ide adja az almát, és én ezért cserébe pénzt adok.”

Harmadszor pedig akkor is lehet, sőt ekkor kell csak igazán pénzügyi nevelni, ha a gyerek kérdez róla. A gyerekek alapból kíváncsiak az őket körülvevő világra. Ha nem lennének azok, képtelenek lennének megtanulni beszélni, és a saját biztonságukat garantáló alapvető ismeretekre szert tenni (pl. hogy nem nyúlunk a gyertyalángba). Éppen ezért garantált, hogy az a gyerek, akinek egyébként is válaszolni szoktak a szülei még a legidegesítőbb “Miért?” kérdéssorára is, előbb-utóbb kérdezni fog a pénzről is. Ilyenkor mindig válaszoljunk neki – a korának megfelelő szinten. Tehát ha egy ovis gyerek azt kérdezi, amikor szívszakadva állítod, hogy nem maradt egy filléred sem, hogy megvedd neki a legújabb kis szörnyikét, hogy miért nem veszel ki a falból, akkor ne mindenféle technikai magyarázatokkal gyere neki, hanem csak mondd el, hogy a fal mögött van egy gép, a gépben pedig csak annyi pénz van, amit Te kaptál a “dolgozódtól”? A gép csak őrzi ezt a pénzt, ezért csak addig ad belőle, amíg az tart. Ha nem érti a gyerek, akkor játsszátok el gyönggyel, legoval, babbal, kupakokkal, stb., hogy csak addig tud a gyerek az ATM-hez járni, amíg tart a gyöngye/legoja/babja/kupakja. Ezt már biztosan meg fogja érteni.

Szintén élethelyzetektől függ az is, hogy éppen a pénzügyeknek melyik szeletét mutatod meg a gyereknek. Mivel százas számkörben már elég sok ovis tud számolni a nagycsoport végére, természetesen szorosan a gyerek mellett állva megteheted, hogy leszámolsz a kezébe X db százforintost, aztán közlöd vele, hogy ő fizethet, és a pénztárnál ezt kell majd odaadnia a pénztáros néninek, amiért cserébe kap 1 db ötven forintost, és Y db huszast. (A pénzeket lehet, hogy nem számról fogja még felismerni, hanem formáról, színről, viszont a válogatás, különbségtétel szintén jó előkészítő logikai feladat az iskolára – sőt még elsőben is gyakorolnak majd ilyeneket a suliban.)

Az is élethelyzettől függ pl., hogy a gyerek mikor kezd el pénzt gyűjteni. Általában akkor, amikor az első, számára felfoghatatlanul nagy összeget, kb. 500 forintot megkapja ajándékba. (Ld. a múlt havi írásomat a perselypénzről.) Ez többnyire már ovis korban (középsős-nagycsoportos korban) bekövetkezik – ilyenkor szintén a pénz fizikai jellemzőit lehet neki tanítani, de a takarékosságra szoktatás is belép újdonságként a képbe.

Később már a kisebb vásárlásokat is maga intézi, alsós korban már az iskolai büfében is sok kisgyerek intéz kisebb-nagyobb “ügyleteket”. (Ld. az előző havi írásomban a büfépénzről szóló részt.) Ahogyan fejlődnek a matematikai ismeretei, úgy lehet egyre magasabb pénzügyi ismereteket bevezetni: beosztást, tervezést, nyomonkövetést, később a kamatszámítást, és még sorolhatnám.

Egy biztos: ha a gyereknevelés célja az, hogy a saját lábán megállni, önállóan boldogulni képes felnőttet  neveljünk a gyerekből, akkor a XXI. században a pénzügyi nevelés is a gyereknevelés része kell, hogy legyen.

Napfényes pénzügyeket és élményeket kívánok az egész családnak!

Himer Csilla

himercsilla200.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás kölyökvilág

A bejegyzés trackback címe:

https://krediesz.blog.hu/api/trackback/id/tr356785261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása