Augusztus végén sok szülőben megfogalmazódik tengernyi kérdés a gyerekek zsebpénzével kapcsolatban: "Kezdődik a suli, adjak zsebpénzt a gyerekemnek? Ha igen, mennyit? Egyáltalán hányadok osztálytól érdemes zsebpénzt adni a gyerekemnek?" Ebben a témában megkérdeztük Himer Csilla pénzpedagógust, hogy segítsen eligazodni, mi a legjobb megoldás.
A kérdés sok, de nem ez az igazi probléma, hanem az, hogy ezen kérdések zöme nem is a zsebpénzről szól, ahogyan azt a szülők hiszik... ezért kezdjük a legelején.
Mi a zsebpénz?
A gyerekek pénzügyi nevelésének XXI. századi verziójában (igen, olyan is van!) létezik a zsebpénz evolúciójanak fogalma. Vagyis a gyereket végig kellene vezetni a zsebpénz különböző formáin, hogy eljusson ahhoz a változathoz, amelyikben már pénzügyileg intelligensen képes kezelni a saját pénzét. Melyek ezek a formák?
Perselypénz
Ez a legtöbb ovis kisgyereknek már ismerős lehet: anyu, apu, de főleg nagyiék már rendszeresen adnak kisebb-nagyobb összegeket a gyereknek. Többnyire ajándékba, tehát karácsonyra, szülinapra, húsvétra, stb., de az sem elképzelhetetlen, hogy valamilyen kiemelkedő teljesítményt jutalmaznak így. Ez még nem egy igazi zsebpénz, hanem sokkal inkább a gyűjtésről szól – ami szintén értékes lecke lehet a gyerek pénzügyi nevelésében, ha okosan használjuk.
Büfépénz vagy költőpénz
Én büfépénznek szeretem nevezni, mert kisiskolás korban az a jellemző, hogy amit a szülők "zsebpénz" felkiáltással a gyereknek adnak, az többnyire mind a suli büféjében végzi, és leggyakrabban kóla, ropi, szendvics, nyalóka, rágó, csipsz, esetleg képregény formájában tárgyiasul.
Ez az én olvasatomban szintén nem valódi zsebpénz, mert beosztásra végképp nem tanítja meg a gyereket, sőt még azt is elfelejti tőle, ami hasznosat eddig a perselypénzből megtanult, nevezetesen a gyűjtést. Ez a pénz csak arra van, amire a legtöbb felnőtt is használja a saját pénzét: elköltésre. Amire lássuk be, bárki képes. Vagyis a legtöbb gyerek pénzügyi nevelése megreked ott, hogy elkölteni tanulja meg a pénzt, és nem beosztani, kezelni, megtakarítani, tervezni vele... (az olyan elvetemült pénzügyi tevékenységekről, mint pl. a befektetés, vagyongyarapítás, amelyekkel egyre többen szembesülnek és foglalkoznak magánszemélyként is a XXI. században, már nem is beszélek).
Az igazi zsebpénz
Hát, ez az a zsebpénztípus, ami sajnos arányaiban kevés családnál fordul még elő. Ez lenne pedig az a fajta zsebpénz, ami úgy működne a gyerek számára, mint egy bevételi, jövedelmi modell – tökéletesen lemodellezhető vele, milyen is az, amikor az ember fiának/lányának, azaz apunak és anyunak fizetésből kell megélnie: be kell osztania a pénzt, terveznie kell, hogy mire kell, hogy elég legyen, gyűjtenie kell belőle – és fedeznie kell belőle minden saját kiadását.
Az igazi zsebpénz nem életkorhoz kötött
És ez az utolsó körülmény az, ami alapvetően meghatározza, hogy egy szülő mikortól is adjon a gyerekének valódi zsebpénzt. Az, hogy mikortól vannak a gyereknek saját, a személyéhez köthető kiadásai, amelyeket ő fizet ki. Ebbe beletartozhat a menzabefizetéstől kezdve a telefonkártya feltöltésén át a fodrászig bezárólag sok minden.
Mi kell ehhez?
- a négy alapművelet készségszintű ismerete (a Nemzeti Alaptanterv szerint ez negyedik osztály végére elvárás, de gyerekenként változó, egyébként meg már a büfében is jól jön a gyereknek, ha nem akarja, hogy átdobják)
- kötelesség- és feladattudat – vannak bizonyos kötelezettségek, amelyeket pl. határidőre kell tudni teljesíteni (pl. menzabefizetés)
- vágykésleltetés – a gyereknek képesnek kell lennie arra, hogy egy heti, vagy egész havi zsebpénzmennyiséget kezeljen, ergo ne költse el azonnal valami játékra, klassz cuccra, kütyüre, mihelyst megkapta
Ha ez együttáll, illetve a család életvitele is megköveteli azt, hogy a gyerek bizonyos kiadásairól már maga gondoskodjon (mert pl. a szülők számára egyszerűen létezhetetlen, hogy munkaidőben be tudják fizetni a menzát, ha egyszer akkor dolgoznak, így az a gyerekre marad), akkortól lehet a gyereknek igazi zsebpénzt is adni.
Mi is az igazi zsebpénz?
Ez az, amit sokszor emlegettem már, és a szülők kezében a legjobb eszköz arra, hogy szinte mindent megtanítsanak a gyerekeiknek a pénzről, amivel aztán felnőttként kiléphetnek a nagybetűs életbe. Hihetetlenül rugalmasan alakítható, bármelyik család képes a teherbírásának, nevelési elveinek megfelelően saját képére igazítani. Rendkívül fontosnak tartom, hogy minden család éljen ezzel az eszközzel.
A gyerekek pénzügyi nevelése kimeríthetetlenül széles téma, amiről minden héten újabb témákat, szempontokat mutatok a blogomban. A nagycsoportosok és első osztályosok szülei pedig nemcsak jótanácsokat, hanem játékos, élvezetes segítséget is kapnak a Pénzmesék című pénzügyi nevelést segítő mesekönyvsorozatommal
Himer Csilla