HTML

Leírás

Írásaink főként édesanyáknak szólnak. A mindennapokhoz szeretnénk gyakorlatias ötleteket adni, nagyrészt saját- és családunk EGÉSZségének megőrzéséről - több szempontból is megközelítve - egy kis kreativitással, és szívvel-lélekkel megspékelve. Részletek Rólunk/bemutatkozó.

logkredieszujbarna.jpg

Bejegyzések

Felhasználói feltételek

A krediesz.blog.hu használatával kijelented, hogy minden tekintetben elfogadod az alábbi feltételeket, függetlenül attól, hogy azokat ténylegesen elolvastad-e vagy sem.

A krediesz.blog.hu-n található tartalom a szerzők szellemi tulajdonát képezik, szerzői jogi védelem alatt állnak (1999. évi LXXVI. tv. alapján). Azok bárminemű – akár részleges – másolásához a szerzők előzetes írásbeli engedélye szükséges. A KreDieSz blogról cikkeket, információkat átvenni csak a forrásra, a krediesz.blog.hu-ra való hivatkozással lehet, azzal a feltétellel, hogy az átvevő nem módosítja az eredeti információt, és egyértelműen, aktív webes linkkel hivatkozik a krediesz.blog.hu-ra.

A krediesz.hu pontos és hiteles információk közlésére törekszik, mindazonáltal a tájékoztatásból fakadó esetleges károkért felelősséget nem vállal. Az oldalon található cikkek célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ezek nem helyettesítik szükség esetén az orvos vagy más szakember felkeresését. Az oldalakon közzétett információk tájékoztató jellegűek, ezért felhasználásuk esetén az oldal szerzőit, illetve üzemeltetőjét semmilyen felelősség nem terheli.

zselyke_190.jpg

zoldsalatablogra.jpg

salamonbannerblogra.jpg

edesterhem_190.jpg

borosa.jpg

hcsillabanner.jpg

style_kids_szakerto.jpg

DÁblog.jpg

Babakonyha - élet az első kanál pürék után

2013.03.20. 09:00 KreDieSz

babyeat.jpgAz egészséges táplálkozás szerintünk a szoptatással és az anyatejjel kezdődik, erről már bőven olvashattatok a szoptatásról szóló bejegyzséseink között. Szó volt már arról is, hogyan kezdjük a hozzátáplálást. A mai írásunk témája pedig az, mire érdemes figyelni legalább az első időkben, hogyan, illetve hogyan ne folytassuk a hozzátáplálást az első kanál pürék után. 

Sokan úgy hiszik, hogy az a legjobb, ha a baba minél előbb olyan ételeket eszik, mint a felnőttek.  Mi úgy gondoljuk (egyöntetűen a WHO és a La Leche Liga ajánlásával), hogy nem erény, sőt nem is előnyös a kicsinek, ha már csecsemő korában túlságosan fűszeres, sós, cukros, összetett és felnőtteknek való ételeket kap. A hozzátáplálás nem lóverseny, mindennek eljön a maga ideje! Mi arra biztatjuk az anyukákat, hogy legyenek tudatosak ebben a témában is, tájékozódjanak a megfelelő forrásokból és gondolják meg, mikor és mivel kínálják a kicsit, hiszen az első életévek a legmeghatározóbbak nemcsak a nevelés, hanem az étkezési szokások kialakításában is. Nincs ok a szégyenkezésre, ha a 9 hónapos babánk még nem evett tejfölös csirkét, rántott húst, kolbászt, sőőőt! Túró Rudit és babapiskótát sem.... akkor sem ha ezt a rokonság egy része és a szomszéd néni nem pont így gondolja.

Íme pár tipp, hogyan ügyelj csemetéd egészségére már az első falatoktól kezdve:

Járj elől jó példával! A gyermekünk nem fog olyan ételeket kérni, amelyeket nem ismer. Viszont abban is biztosak lehetünk, hogy arra kíváncsi lesz, hogy mi miket fogyasztunk és előbb vagy utóbb, de szeretné majd ezeket ő is megkóstólni. Szóval a legjobb az, ha jó példával járunk előtte és mi is megreformáljuk a saját táplálkozásunkat, ha eddig esetlegnem tettük volna meg.

Használj egészséges alapanyagokat és válaszd a természetes ízeket! Igyekezzünk megkímélni gyermekeinket az adalékanyagok dömpingjétől. Ne adjunk a kicsitnek olyan élelmiszereket, ételeket, amik ízfokozókat, mesterséges színezékeket, aromákat, tartósítószereket tartalmaznak! Az élelmiszerek csomagolásán feltűntetett összetevőket érdemes átböngészni, mielőtt megvásároljuk őket. Nem minden E-számmal jelölt összetevőtől kell óvakodni, mert több olyan vegyületet is jelölnek velük, amelyek hasznosak is lehetnek - például az aszkorbinsavat (C-vitamin), a karotinokat, vagy a xilitet. A babának - és nekünk is - az a legjobb, ha a legmegbízhatóbb és természetes ételekkel kínáljuk, friss és természetes alapanyagokból, fűszerekből készítve .

Okosan az édesítéssel! A túlzott cukor fogyasztás kártékony hatásai valószínűleg mindenki számára közismertek (fogszuvasodás, üres kalória...stb). Kíméljük meg ettől gyermekünket azzal, hogy ne szoktassuk rá - teljesen felesleges! Kerüljük a használatát, ameddig csak lehet, de legalább 1-2 éves koráig. A teák felcukrozása felesleges, ha natúran kapja a kezdetektől, ő sem fogja ezt igényelni. Igaz ez a bolti készítményekre is: ne kínáljuk a babát cukrozott gyümölcslevekkel, szörpökkel, üdítő italokkal. A cukor helyett a mesterséges édesítőszereket sem javasolnánk gyerekek étrendjébe. Amit lehet, próbáljuk natúran adni; ahol szükséges az édesítés, használjunk édes gyümölcsöket/zöldségeket, például banánt, sütőtököt, aszalt gyümölcsöket, vagy 1 éves kor után kevés jó minőségű mézet. Ha házi sütemények készítéséhez használunk is cukrot, általában igaz az, hogy a receptekben megadottnál kevesebbel is jóízű lesz.

Ne legyen ajándék, jutalom az édesség! Ne szoktassuk rá a gyereket arra, hogy az édesség a jutalma, ha megeszi az ételt. Ezzel csak azt tanítjuk neki, hogy a csoki egy igazi kincs, az étkezés lényege - kár lenne ezt kialakítani benne. Ugyanígy nem javasoljuk azt sem, hogy ünnepekkor ajándéknak az édességeket használjuk - ha kapnak is, akkoris legalább ne akkora mennyiségben, és minőségben, mint amilyenekkel tele vannak ilyenkor roskadásig a boltok polcai. Az édességek között is vannak fokozatok, bár tény, hogy attól, hogy egyik-másik tartalmaz például túrót vagy tejet, még nem válik egy csapásra egészséges étellé, de ez még mindig jobb megoldás lehet, mint a bóvli csokiból készült nyulak/Mikulások, nyalókák, tojáscukorkák és hasonlók sokasága. A lényeg, hogy ha hébe-hóba adunk is édességet a gyerkőcnek, ameddig lehet, jobb kerülni, és a későbbiekben is mértékkel, ne a mindennapi menü részeként és ünnepekkor se a vödör legyen a mérték.

Válasszuk a friss gyümölcsöt a babadesszert helyett! A legkisebbekhez visszakanyarodva, szerintünk a babadesszert is egy felesleges élelmiszer, ami csak a pénztárcánkat karcsúsítja, a kicsinek az ég adta világon semmi szüksége sincs rá. Nem fosztjuk meg a babát semmi lényegestől, ha kihagyjuk ezt az étrendjéből.

Só, zsír és társaik: a különböző felvágottak, virslik, füstölt áruk, kolbászok, szalámik nem valók babák és kisgyerekek tányérjába. Túl sok sót, zsírt és a legtöbb fajtájuk nagy mennyiségű adalékokat is tartalmaz. Készítsünk inkább otthon házi húskrémet és egyéb szendvicskrémeket, természetes fűszerezéssel.

Tájékozódj megfelelő forrásokból, frissítsd az ismereteidet, próbálj ki új recepteket! A mi egyik kedvencünk W. Ungvári Renáta A Kismama babaknyhája című könyve, amit szívből ajánlunk Neked is. Magazinokból pedig az Ízek és érzések, amiben a receptek mellett színvonalas cikkeket is találhatsz. Valamint mi is itt vagyunk Neked ;-)

Mariann

Szólj hozzá!

Címkék: hozzátáplálás baba-mama

A bejegyzés trackback címe:

https://krediesz.blog.hu/api/trackback/id/tr295138191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.