HTML

Leírás

Írásaink főként édesanyáknak szólnak. A mindennapokhoz szeretnénk gyakorlatias ötleteket adni, nagyrészt saját- és családunk EGÉSZségének megőrzéséről - több szempontból is megközelítve - egy kis kreativitással, és szívvel-lélekkel megspékelve. Részletek Rólunk/bemutatkozó.

logkredieszujbarna.jpg

Bejegyzések

Felhasználói feltételek

A krediesz.blog.hu használatával kijelented, hogy minden tekintetben elfogadod az alábbi feltételeket, függetlenül attól, hogy azokat ténylegesen elolvastad-e vagy sem.

A krediesz.blog.hu-n található tartalom a szerzők szellemi tulajdonát képezik, szerzői jogi védelem alatt állnak (1999. évi LXXVI. tv. alapján). Azok bárminemű – akár részleges – másolásához a szerzők előzetes írásbeli engedélye szükséges. A KreDieSz blogról cikkeket, információkat átvenni csak a forrásra, a krediesz.blog.hu-ra való hivatkozással lehet, azzal a feltétellel, hogy az átvevő nem módosítja az eredeti információt, és egyértelműen, aktív webes linkkel hivatkozik a krediesz.blog.hu-ra.

A krediesz.hu pontos és hiteles információk közlésére törekszik, mindazonáltal a tájékoztatásból fakadó esetleges károkért felelősséget nem vállal. Az oldalon található cikkek célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ezek nem helyettesítik szükség esetén az orvos vagy más szakember felkeresését. Az oldalakon közzétett információk tájékoztató jellegűek, ezért felhasználásuk esetén az oldal szerzőit, illetve üzemeltetőjét semmilyen felelősség nem terheli.

zselyke_190.jpg

zoldsalatablogra.jpg

salamonbannerblogra.jpg

edesterhem_190.jpg

borosa.jpg

hcsillabanner.jpg

style_kids_szakerto.jpg

DÁblog.jpg

Miért fontos az élelmiszercímke?

2013.02.23. 10:00 KreDieSz

címke3.jpgMa már szerencsére hazánkban is a legtöbb élelmiszert úgynevezett élelmiszer címkével látnak el. Ez tulajdonképpen információt szolgáltat számunkra az általunk megvásárolt vagy vásárolni kívánt élelmiszerrel kapcsolatban. Számos hasznos információt megtalálunk rajta, Hogy miért is fontos és hogyan érdemes értelmezni? Erre szeretnénk egy kis iránymutatást adni mai írásunkban.

Az első információ, amire érdemes figyelmet fordítanunk az INBÉ vagyis az irányadó beviteli érték. Ezeket az értékeket a gyártók a nemzetközi, EU-s, illetve kormányzati irányelvekből származtatják az egyes élelmiszerekkel kapcsolatban. Mivel ezek az irányelvek sajnos még nem egységesek, így az INBÉ értékek is különbözhetnek. 

Általában az INBÉ-k az energiatartalomról (kcal) és a négy legfontosabb olyan tápanyagról állnak rendelkezésre, melyek növelhetik néhány táplálkozással összefüggő betegség kifejlődésének kockázatát: a zsírtartalomról, a telített zsírtartalomról, a cukrokról és a nátriumról (vagy sóról). A szénhidrátokról, fehérje- és rosttartalomról szóló INBÉ-k a gyártó belátása szerint szintén megtalálhatók. A felnőttek számára készült irányelvek átlagos, egészséges, 18 évnél idősebb férfiak és nők normál testtömegén alapulnak. Egy átlagos nőnek az energia INBÉ-je 2000 kcal és 2500 egy átlagos férfié: ezek az értékek referenciaként szolgálnak a tápanyagok irányadó napi beviteli értékének kiszámításához. Mivel nem gyakorlatias a két nem útmutatóit különválasztottan kezelni, hogy elkerüljék a túlzott fogyasztást a „felnőtt” INBÉ értékek a nők INBÉ értékein alapulnak. A gyermekek számára készült irányelveket fiúkra és lányokra is ki fejlesztették. A gyermekek számára készült, hivatkozási alapul szolgáló INBÉ-k általában csak a speciálisan gyermekeknek szánt termékekkel összefüggő címkéken és irodalomban találhatók meg.

Mit találunk még az élelmiszercímkén? A vitaminokra és ásványi anyagokra vonatkozóan is találhatunk hasznos adatokat, de ezeket általában RDA-ban megadva láthatjuk Ez egy javasolt napi bevitelt jelent, amit EU-s szabályozások szerint adnak meg. Ez általában egy százalékos értéket takar. Tehát egy adott élelmiszerben a fontosabb vitaminok és ásványi anyagok százalékos értékeit látjuk, az egész napi javasolt bevitelhez képest. 

Sokszor megtévesztők lehetnek a címke jelölései, hiszen egyes gyártók az adott élelmiszer értékeit 100 gramm egységre adják meg, míg mások csak egy adagra vonatkozóan. Természetesen nagy segítség, ha egy adagra vonatkozóan megtaláljuk ezeket az információkat, de amikor például egy zacskó tésztára vagy rizsre nézzük ugyanezt, már kevésbé praktikus. Éppen ezért számos gyártó már azt is feltünteti a 100 grammos egység adatain kívül, hogy az adott élelmiszerből mennyi a javasolt fogyasztási egység (hány adag/per nap). 

Mindezekből jól látható, hogy komoly törekvések vannak Európában is hazánkban is arra, hogy táplálkozásunkat minél egészségesebben magunk is összeállíthassuk. Természetesen nem minden európai országban ugyanazok az ajánlások (ahogy azt már a cikk elején is jeleztük), így kisebb eltérések adódhatnak, de a hazai élelmiszercímkék gondos tanulmányozásával itthon már biztosan  jó úton járunk az egészséges táplálkozás felé.

Záró gondolatként pedig, az élelmiszer allergiásokhoz szólnánk pár szót. Az élelmiszercímkék mindegyikén már fel kell tüntetni, hogy milyen allergén összetevőket tartalmaz az adott élelmiszer. Erre vonatkozóan már különböző jól látható jelöléseket is megalkottak (pl. a gluténmentes élelmiszerek esetén az áthúzott búzakalász), hogy ne kelljen végigböngészni az élelmiszert egészen a legapróbb betűvel szedett sorokig, hogy számotokra is fontos információhoz jussatok. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy allergének közül csak azt kötelesek a gyártók feltüntetni, amelyek 2%-nál nagyobb mennyiségben találhatók  a termékben. Ez az a mennyiség, amelyet egy érzékeny szervezet már nem tolerál, a határ alatti mennyiség viszont még tolerálható mennyiségnek számítanak egy allergiás szervezet számára is.

Mai cikkünkhöz a www.eufic.org adta az ihletet. Ha a témával kapcsolatban további információk is érdekelnek, akkor látogassatok el az oldalra (már magyar nyelven is olvasható) és a Táplálkozás/Élelmiszercímkézés és követelmények rovatban számos érdekességet olvashattok.

Ha tetszettek a fent olvasottak, látogass el weboldalunkra, vagy csatlakozz FB csoportunkhoz, ahol minden nap friss írásokkal és ajánlókkal várunk.

Zsanett

Szólj hozzá!

Címkék: táplálkozás egészséges táplálkozás

A bejegyzés trackback címe:

https://krediesz.blog.hu/api/trackback/id/tr475099056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.