HTML

Leírás

Írásaink főként édesanyáknak szólnak. A mindennapokhoz szeretnénk gyakorlatias ötleteket adni, nagyrészt saját- és családunk EGÉSZségének megőrzéséről - több szempontból is megközelítve - egy kis kreativitással, és szívvel-lélekkel megspékelve. Részletek Rólunk/bemutatkozó.

logkredieszujbarna.jpg

Bejegyzések

Felhasználói feltételek

A krediesz.blog.hu használatával kijelented, hogy minden tekintetben elfogadod az alábbi feltételeket, függetlenül attól, hogy azokat ténylegesen elolvastad-e vagy sem.

A krediesz.blog.hu-n található tartalom a szerzők szellemi tulajdonát képezik, szerzői jogi védelem alatt állnak (1999. évi LXXVI. tv. alapján). Azok bárminemű – akár részleges – másolásához a szerzők előzetes írásbeli engedélye szükséges. A KreDieSz blogról cikkeket, információkat átvenni csak a forrásra, a krediesz.blog.hu-ra való hivatkozással lehet, azzal a feltétellel, hogy az átvevő nem módosítja az eredeti információt, és egyértelműen, aktív webes linkkel hivatkozik a krediesz.blog.hu-ra.

A krediesz.hu pontos és hiteles információk közlésére törekszik, mindazonáltal a tájékoztatásból fakadó esetleges károkért felelősséget nem vállal. Az oldalon található cikkek célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ezek nem helyettesítik szükség esetén az orvos vagy más szakember felkeresését. Az oldalakon közzétett információk tájékoztató jellegűek, ezért felhasználásuk esetén az oldal szerzőit, illetve üzemeltetőjét semmilyen felelősség nem terheli.

zselyke_190.jpg

zoldsalatablogra.jpg

salamonbannerblogra.jpg

edesterhem_190.jpg

borosa.jpg

hcsillabanner.jpg

style_kids_szakerto.jpg

DÁblog.jpg

Mit tegyek, ha "rossz evő" a gyerek?

2013.01.26. 09:00 KreDieSz

rosszevo.jpgA gyermek fejlődése szempontjából fontos a kiegyensúlyozott, változatos, vitamindús táplálkozás - ezt minden szülő tudja, hallotta már ezerszer. Sok anyukának okoz is ez frusztrációt, hogy vajon biztos eleget eszik-e a lurkó. A sokszor ellentétes, kuszának tűnő táplálkozási ajánlások mellé még gyakran társulnak az aggódó nagymamák, rokonok, ismerősök jó tanácsaikkal - mert ugye a táplálkozáshoz és a gyerekneveléshez mindenki ért :-) - és az anyuka fejében teljes a káosz. A mai írásunkkal ebben szeretnénk Nektek segíteni - no nem még nagyobbá fokozni a káoszt, hanem kibogózni a szálakat.

Amiket érdemes végiggondolnod:

  1. Reális elvárások: Ha úgy gondolod, rossz evő a gyermeked, elsőként azt a kérdést érdemes megvizsgálni, hogy egyensúlyban van-e az, amennyit a gyermek eszik azzal, mint amennyit a család gondol arról, hogy mennyit kellene ennie a gyermeknek. Carlos Gonzalez, spanyol gyermekorvos - a nagy sikerű My Child Wont't Eat szerzője- szerint sokszor itt gyökeredzik a probléma. A gyerekek az első életévében óriási tempóval nőnek, de ez a folyamat a későbbiek folyamán természetes, hogy lelassul és arányaiban az elfogyasztott étel mennyisége is. Ráadásul gyakran nagyon sok izgalmas tevékenység köti le a figyelmüket, ezért a cselekvési kényszer miatt egyszerűen elfelejtenek enni. Ha a gyermeken látszik, hogy alapvetően jól érzi magát, örömmel játszik, kiegyensúlyozott – akkor is, ha a testalkata netán vékonyabb az átlagnál, valószínűleg nincs ok aggodalomra. Olyankor viszont érdemes felkeresni a gyerekorvost, ha a kicsi hónapokon át egyáltalán nem hízik/növekszik vagy egyértelműen veszít a súlyából, tartósan rosszkedvű, beteg, nyűgös.
  2. Példamutatás: vizsgáld meg saját hozzáállásodat az evéshez. Valószínűleg hiába próbáljuk meggyőzni csemeténket arról, hogy "hűű de finom is a brokkoli", ha apa és anya szájhúzva fogadja a "zöld szörnyeteget." Abban biztosak lehetünk, hogy a gyermekünk nem fogja rajtunk követelni az egészséges ennivalókat, ha a mi tányérunkra más kerül és az is nagyon valószínű, hogy az a "más" őt is érdekelni fogja és azt szeretné majd megkóstolni.
  3. Egyéni különbségek: Ahogy a felnőttek között is vannak jobb és kevésbé jó étvágyúak, van aki inkább a húsokat szereti és vannak vegetáriánusok, úgy a gyermekek sem egyformák.  Vegyük figyelembe a lurkó alap temperamentumát.
  4. Reakció: nem reagáljuk-e túl a helyzetet? A túl heves érzelmi reakciók, a tukmálás, érzelmi ráhatás általában inkább ront, mint javít a helyzet. Ha nem csinálunk túl nagy hűhót, valószínűleg előbb meg fog jönni a kedve az evéshez.

Ami ne tegyünk:

  • Erőszakosan próbálkozni, evésre kényszeríteni
  • Elterelni a figyelmét és a szájába tömni az ennivalót vagy tévénézés közben etetni
  • A kanalat repülőgépként a szájába reptetni és hasonló cirkuszi mutatványokkal szórakoztatni 1-1 falatért
  • Ne okozzunk neki lelkiismeret-furdalást, felejtsük el az "anya most nagyon szomorú" és "ezért főztem Neked" és hasonló érzelmi ráhatásokat
  • Ne is ígérgessünk neki semmit, hogy mi lesz, ha megeszi. (pl. ha megeszed, kapsz csokit")
  • Ne félemlítsük meg (pl."ha nem eszed meg, beteg leszel és ki kell hívni a doktor bácsit" vagy "ha nem eszed meg, nincs játék")
  • Mindezek azért nagyon fontosak, mert most fektetjük le gyermekünk későbbi evési szokásainak alapjait. Ezekkel a módszerekkel nem a jó gyarapodást, egészséges étkezést, csak a későbbi evés zavarokat alapozhatjuk meg. Hiszen ezzel azt érjük el, hogy a gyermek azért eszik, mert jutalmat kap vagy félelemből eszik, nem pedig azért, mert éhes. Minden kisgyereknek természetes éhség- és teltségérzete van. Ha evésre kényszerítjük őket, ez a természetes mechanizmus eltűnik.

Amit érdemes tenni:

  • Egészséges ételekkel kínáljuk a családot. Ha jó a választék, nem alakulnak ki rossz szokások.
  • Biztosíts egészséges választási lehetőséget, kínáld meg gyakran, de ne tukmáld! Bízzuk rájuk, mit kezdenek vele, erőltetés, büntetés és minden cirkusz nélkül. Dr. González tanácsa így szól: „A szülő felelőssége, hogy egészséges élelmiszereket kínál a gyermekének. Ellenben, hogy mit és mennyit választ ezekből az élelmiszerekből, az nem a szülő, hanem a kicsi döntse el.”
  • Járjatok elől jó példával! Azokat az ételeket, élelmiszereket, amivel gyakran megkínálják a gyermeket, főként ha azt látja, hogy a szülei is élvezettel fogyasztják, nagy valószínűséggel a gyerekek is el fogják fogadni.
  • Tálalj gusztusosan
  • A gyerekek általában szeretik a falatkás, katonás ennivalókat.
  • Az étvágytalan gyermeknek érdemesebb kisebb adagot szedni a tányérjára, ne ijesszük meg egy nagy halommal.
  • Legyél kreatív, bővítsd a tudásod, próbálj ki új recepteket. A zöldséges ételek nem csak a főzeléket jelentik. Ha alapvetően ódzkodik a gyermeked a zöldséges ételektől, próbáld meg máshogy elkészíteni, mint eddig. Ma már rengeteg kiváló recept magazin, könyv, blog áll a rendelkezésre, ahol ötleteket lehet gyűjteni. Íme néhány a mi kedvenceinkből:

Újság: Ízek és Érzések, Nők Lapja Konyha

Könyv:

Antal Emese: Gyerekek az asztalnál

W. Ungvári Renáta: A Kismama babakonyhája

 

Ha tetszettek a fent olvasottak, látogass el weboldalunkra, vagy csatlakozz FB csoportunkhoz, ahol minden nap friss írásokkal és ajánlókkal várunk

Mariann

Szólj hozzá!

Címkék: táplálkozás hozzátáplálás baba-mama manókonyha kölyökvilág

A bejegyzés trackback címe:

https://krediesz.blog.hu/api/trackback/id/tr855044156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.